طلاق توافقی

طلاق در صورتی که بین زوجین بر سر همه مسائل مالی و غیر مالی توافق وجود داشته باشد، طلاق توافقی خواهد بود. مدت رسیدگی به این طلاق بسیار کوتاهتر از سایر دعاوی طلاق است و علی الاصول منطقی ترین راه متارکه محسوب می شود.

طلاق توافقی به معنای تفاهم و توافق در مورد همه موارد مالی و غیر مالی ناشی از عقد نکاح است . حقوق مالی و غیر مالی که ممکن است از نکاح ناشی شود به شرح ذیل است.

حقوق مالی:

نفقه:

در طلاق توافقی باید نسبت به نفقه گذشته زن به صورت کامل تصمیم گیری شده باشد . یعنی بین زوجین به صورت کامل توافق شده باشد که زن نفقه می خواهد یا خیر و اگر می خواهد مبلغ آن باید دقیقا تعیین شده باشد . البته نفقه زن تا زمان وقوع طلاق قابل پرداخت است و پس از طلاق به زن نفقه تعلق نمی گیرد . مگر آنکه طلاق رجعی باشد .

مهریه:

طلاق توافقی یعنی آنکه توافق کامل در مورد مهریه صورت گرفته باشد . آیا زوجه مهریه خود را می خواهد یا خیر . اگر مهریه می خواهد آیا تمامی آن را مطالبه می کند یا قسمتی از آن را ، و از همه مهمتر آنکه زوج با آن میزان از طلب مورد ادعای زوجه موافق است یا خیر .  در واقع اگر زوج موافقت خود را با مهریه مورد ادعای زوجه اعلام نکرده باشد ، در این حالت توافقی واقع نشده است و بنابراین امکان صدور گواهی عدم امکان سازش ( طلاق ) به صورت توافقی وجود نخواهد داشت . پس بسیار اهمیت دارد که نسبت به موضوع مهریه ، میزان آن و حتی نحوه پرداخت آن توافق کامل بین طرفین صورت گرفته باشد .

 

 

اولین پیشنهاد ما به شما مراجعه به وکیل دادگستری متخصص دعاوی خانواده می باشد. داوود اسیوند وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در زمینه دعاوی ارث می تواند در این موارد همراه و مشاور شما باشد.

جهیزیه:

طلاق توافقی یعنی به غیر از موارد فوق ،  زوجه و زوج توافق نمایند که جهیزیه متعلق به چه کسی است و تصمیم بگیرند نزد چه کسی  و در چه مکانی نگهداری شود .

اجرت المثل:

اجرت المثل یعنی پرداخت هزینه زحماتی که زن در طول زندگی زناشویی برای خانه و فرزندان کشیده است . مانند طبخ غذا ، نگهداری فرزندان و غیره . در این زمینه اگر اجرت المثل به تنهایی و جدا از دعوای طلاق  مطالبه شود ، شرایط خاصی دارد که باید توسط زوجه اثبات شود ، لکن اگر دعوای طلاق توافقی یا طلاق به اشکال مختلف مطرح گردد، ضمن رسیدگی به طلاق باید به موضوع اجرت المثل نیز رسیدگی شود . در دعوای طلاق توافقی زوجین باید بر سر مسئله اجرت المثل به شکل کامل توافق نمایند که آیا به زوج قصد دارد مبلغی به عنوان اجرت المثل پرداخت نماید یا خیر و اگر قصد بر پرداخت دارد این مبلغ چه میزان است.

حقوق غیر مالی:

ظلاق توافقی باید متضمن همه نوع توافق اعم از مالی و غیرمالی باشد . یعنی همانطور که قبلا ذکر گردید ، زوجین باید بر همه نوع حقوق که از عقد نکاح ناشی می شود توافق داشته باشند. موضوعاتی مثل مهریه ، نفقه و جهیزیه تنها حقوق ناشی از عقد نکاح نیستند، موضوعاتی مانند حضانت و ملاقات فرزندان نیز جزء حقوق ناشی از عقد نکاح هستند و در صورتی که زوجین فرزند داشته باشند ، بایستی نسبت به این موضوعات نیز تصمیم گیری انجام گردد .

حضانت فرزندان:

حضانت فرزندان به معنی مراقبت و تربیت فرزند است .  در این رابطه موضوع حضانت نبایستی با مسئله ” ولایت ” اشتباه گرفته شود . ولایت موضوعی است قهری و حضانت انتخابی است . منظور از این جمله آن است که ولایت داشتن موضوعی است که قانون تعیین می کند و بر سر آن نمی توان توافق کرد . طبق قانون ولایت از حقوق متعلق به پدر و جد پدری است و نمی توان آن را حتی با رضایت ایشان به دیگری منتقل نمود ، اما حضانت یا همان نحوه تعلیم و تربیت را می توان به مادر واگذار کرد . به زبان ساده تر ولایت اعم است از تصمیم گیری برای فرزند در زمینه های خروج از کشور ، رضایت نسبت به عمل جراحی ، ثبت نام در مراکز فرهنگی مثل مدرسه و غیره ، باز کردن حساب بانکی ، خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول و غیره اما حضانت صرفا راه و روش نگهداری و تربیت فرزند است و اینکه فرزند بیستر اوقات خود را با مادر سپری کند .

قبل از تصمیم گیری در هر زمینه ای، گرفتن مشاوره از افراد متخصص، لازمه کار میباشد. برای گرفتن مشاوره از وکیل پایه یک دادگستری، اینجا را کلیک کنید.

راه حل عملی انتقال ولایت به مادر:

برای انتقال ولایت به مادر،  قانون راه حل صریحی  ندارد ، اما اگر مادر بخواهد که بدون دخالت پدرِ فرزند در اموری مانند خروج فرزند از کشور ، ثبت نام در مدارس ، باز کردن حساب بانکی و وغیره اقدام نماید ، می تواند با رضایت پدر فرزند ، یک وکالت نامه رسمی از وی در دفترخانه اسناد رسمی اخذ نماید که برای تمامی موارد فوق الذکر پدر به مادر وکالت دهد تا زن بتواند بدون حضور وی همه اقدامات مربوط به حضانت را وکالتا از طرف پدر انجام دهد .

جهت تنظیم متن وکالتنامه ای که در همه امور ممکن و محتمل بتواند پاسخگوی نیازها و ضرورتهای مربوط به فرزند  باشد، می توانید  با وکیل پایه یک  دادگستری داوود اسیوند تماس حاصل فرمایید.

ملاقات فرزندان:

ملاقات فرزندان حقی است که برای پدر و مادر در قانون مدنی و قانون حمایت خانواده  پیش بینی شده است و قابل سلب نیست . مگر آنکه دادگاه ملاقات یکی از ابوین را برای فرزند به صورت جدی خطرناک و بر خلاف مصلحت کودک ببیند که در آن صورت نیز می تواند ملاقات آن شخص با فرزند را تحت شرایط خاصی از جمله ملاقات با حضور نماینده یا ملاقات در محلی مانند کلانتری مورد حکم قرار دهد . بنابراین امکان آنکه ملاقات فرزند را برای یکی از والدین ممنوع شود ، امکان پذیر نیست ، مگر در شرایط بسیار خاص .

به هر روی دادگاه برای شخصی که حضانت فرزند را ندارد ، وقت ملاقات تعیین می نماید .  در طلاق توافقی بهتر آن است که زوجین قبل از جلسه دادرسی تکلیف حضانت و ملاقات فرزند را روشن نمایند و بر روی تعداد روزهای ملاقات ، محل تحویل فرزند و ساعت آن توافق نمایند . معمولا شخصی که حضانت فرزند به عهده اوست در طول مدت هفته که فرزرند به مهدکودک ، دبستان یا مدرسه می رود ، نگهداری فرزند را عهده دار خواهد بود و باید در منزلی که صاحب حضانت تعیین می نماید سکونت داشته باشد ، اما در آخر هفته مانند روزهای چهارشنبه ، پنج شنبه و جمعه بسته به ارتباط کودک با والدین و میزان وابستگی او می توان وقت ملاقات از چندین ساعت تا چندین روز برای شخصی که حضانت ندارد تعیین نمود . به هر حال فرزندی که به سن بلوغ شرعی رسیده است می تواند خودش انتخاب کند که نزد کدام یک از والدین خواهد ماند و دادگاه در این موارد تکلیفی در تعیین حضانت و وقت ملاقات ندارد .

نفقه فرزندان:

در طلاق توافقی لزومی ندارد زوجین بر نفقه فرزندان توافقی داشته باشند ، چرا که نفقه فرزندان به عهده پدر است و هر گونه شرط خلاف این امر از نظر حقوقی باطل و کأن لم یکن تلقی می گردد .

داوود اسیوند، وکیل پایه یک دادگستری، متخصص در پرونده های طلاق، خانواده، مهریه، دیه، ارث و چک، آماده خدمات رسانی به شما عزیزان میباشد.

در صورت نیاز به مشاوره می توانید از طریق راههای ذیل با وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

   تلفن                        موبایل 

02144270612         09129215258

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.