داوری و موارد ابطال آن:

شرط داوری در قرارداد مانع از آن است که دادگاه وارد در رسیدگی شود و موضوع برای حل و فصل باید به داور ارجاع گردد. رای داور قابل اعتراض نیست لکن می توان نسبت به تقاضای ابطال آن در دادگاه طی شرایطی طرح دعوی نمود.

در قرارداد داوری می توان از قبل داور یا داوران را تعیین و نام آنها یا موسسه ای که قرار است داوری نماید را تعیین نمود.

ماده 455 قانون آئین دادرسی مدنی:

متعاملین می‌توانند ضمن معامله ملزم شوند و یا به موجب قرارداد جداگانه تراضی نمایند که در صورت بروز اختلاف بین آنان به داوری مراجعه کنند و نیز می‌توانند داور یا داوران خود را قبل یا بعد از بروز اختلاف تعیین نمایند.
تبصره- درکلیه موارد رجوع به داور، طرفین می‌توانند انتخاب داور یا داوران را به شخص ثالث یا دادگاه واگذار کنند.

در این صورت با اعلام به داور یا داوران و تعیین دقیق موضوع و مدت داوری به داوران از روزی که داور یا داوران قبولی خود را اعلام نمایند، داوری آغاز خواهد شد.

اولین پیشنهاد ما به شما مراجعه به وکیل دادگستری متخصص دعاوی حقوقی می باشد. داوود اسیوند وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در زمینه دعاوی ارث می تواند در این موارد همراه و مشاور شما باشد.

 

ماده 458 قانون آئین دادرسی مدنی:

در هر مورد که داور تعیین می‌شود باید موضوع و مدت داوری و نیز مشخصات طرفین و داور یا داوران به طوری که رافع اشتباه باشد تعیین گردد. در صورتی که تعیین داور بعد از بروز اختلاف باشد، موضوع اختلاف که به داوری ارجاع شده باید به طور روشن مشخص و مراتب به داوران ابلاغ شود.
تبصره- قراردادهای داوری که قبل از اجرای این قانون تنظیم شده اند با رعایت اصل (۱۳۹) قانون اساسی تابع مقررات زمان تنظیم می‌باشند.

همچنین می توان بدون نام بردن از شخص یا موسسه ای شرط داوری را در قرارداد ذکر نمود و عنوان نمود که در صورت بروز اختلاف در موضوع و مفاد قرارداد باید داور به مسئله رسیدگی نماید. در این صورت ( در صورتی که طرفین نام داور یا داوران و یا موسسه ای که قرار است داوری نماید را ذکر ننموده باشند ) موضوع دو حالت پیدا خواهد نمود.

الف- یا طرفین به داوری شخص یا اشخاص معینی توافق می نمایند.

ب- تراضی در مورد داور یا داوران بین طرفین صورت نمی گیرد.

در صورت اول یعنی زمانی که بعد از وقوع اختلاف طرفین بر داوری شخص یا اشخاص معینی تراضی نمایند، به آن شخص یا اشخاص اعلام می کنند که در صورتی که مسئولیت داوری را می پذیرند اعلام کنند. با اعلام قبولی داور یا داوران ایشان به موضوع رسیدگی خواهند نمود.

ماده 459 قانون آئین دادرسی مدنی:

درمواردی که طرفین معامله یا قرارداد متعهد به معرفی داور شده ولی داور یا داوران خود را معین نکرده باشند و در موقع بروز اختلاف نخواهند و یا نتوانند در معرفی داور اختصاصی خود اقدام و یا در تعیین داور ثالث تراضی نمایند و تعیین داور به دادگاه یا شخص ثالث نیز محول نشده باشد، یک طرف می‌تواند داور خود را معین کرده به وسیله اظهارنامه رسمی به طرف مقابل معرفی و درخواست تعیین داور نماید و یا نسبت به تعیین داور ثالث تراضی کند. دراین صورت طرف مقابل مکلف است ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه داور خود را معرفی ویا در تعیین داور ثالث تراضی نماید. هرگاه تا انقضای مدت یادشده اقدام نشود، ذی نفع می‌تواندحسب مورد برای تعیین داور به دادگاه مراجعه کند.

ماده 460 قانون آئین دادرسی مدنی:

در مواردی که مقرر گردیده است حل اختلاف به یک نفر داور ارجاع شود و طرفین نخواهند یا نتوانند در انتخاب داور تراضی نمایند و نیز در صورتی که داور یکی از طرفین فوت شود، یا استعفا دهد و طرف نامبرده نخواهد جانشین او را معین کند و یا در هر موردی که انتخاب داور به شخص ثالث واگذار شده و آن شخص از تعیین داور امتناع نماید یا تعیین داور از طرف او غیر ممکن باشد، هر یک از طرفین می‌توانند با معرفی داور مورد نظر خود وسیله اظهارنامه از طرف مقابل درخواست نماید که ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه نظر خود را در مورد داور واحد اعلام کند و یا حسب مورد در تعیین جانشین داور متوفی یا مستعفی یا داوری که انتخاب او وسیله ثالث متعذر گردیده اقدام نماید. در صورتی که با انقضای مهلت اقدامی به عمل نیاید، برابر قسمت اخیر ماده قبل عمل خواهد شد.

بنا به مواردی که فوقا اعلام شد می توان نتیجه گرفت که اولا  در هر موردی که طرفین بر داور یا داوران خود تراضی نمایند، همان شخص یا اشخاصی که مورد تراضی قرار گرفته اند به موضوع رسیدگی می نمایند. در این موارد داوری می تواند به صورت یک نفره یا چند نفره باشد. ثانیا در مواردی که طرفین نتوانند در تعیین داور تراضی نمایند با انجام تشریفاتی که قانون مشخص نموده است، یعنی تعیین داور و معرفی وی توسط اظهارنامه به طرف دیگر، باید به طرف دیگر اعلام نماید که داور خود را ظرف 10 روز معرفی نماید. در صورتی که طرف دیگر نخواهد یا نتواند داور خود را معرفی نماید دادگاه داور یا داوران را تعیین می کند. در این مورد داوری باید لااقل سه نفره باشد.

قبل از تصمیم گیری در هر زمینه ای، گرفتن مشاوره از افراد متخصص، لازمه کار میباشد. برای گرفتن مشاوره از وکیل پایه یک دادگستری، اینجا را کلیک کنید.

 

دادگاه در تعیین داور باید موارد ماده 469 از قانون آئین دادرسی مدنی را رعایت نماید:

دادگاه نمی‌تواند اشخاص زیر را به سمت داور معین نماید مگر با تراضی طرفین:
۱کسانی که سن آنان کمتر از بیست و پنج سال تمام باشد.
۲کسانی که در دعوا ذی نفع باشند.
۳کسانی که با یکی از اصحاب دعوا قرابت سببی یا نسبی تا درجه دوم از طبقه سوم داشته باشند.
۴کسانی که قیم یا کفیل یا وکیل یا مباشر امور یکی از اصحاب دعوا می‌باشند یا یکی از اصحاب دعوا مباشر امور آنان باشد.
۵کسانی که خود یا همسرانشان وارث یکی از اصحاب دعوا باشند.
۶کسانی که با یکی از اصحاب دعوا یا با اشخاصی که قرابت نسبی یا سببی تا درجه دوم از طبقه سوم با یکی از اصحاب دعوا دارند، درگذشته یا حال دادرسی کیفری داشته باشند.
۷کسانی که خود یا همسرانشان و یا یکی از اقربای سببی یا نسبی تا درجه دوم از طبقه سوم او بایکی از اصحاب دعوا یا زوجه و یا یکی از اقربای نسبی یا سببی تا درجه دوم از طبقه سوم او دادرسی مدنی دارند.
۸کارمندان دولت در حوزه ماموریت آنان.

در مودر نحوه تعیین داور از طریق دادگاه، قانون قرعه را مقرر کرده است ، بدین صورت که از بین اشخاصی که واجد صلاحیت در داوری هستند، دادگاه سه نفر را به عنوان داور تعیین می کند. لکن در مورد اینکه کدام دادگاه باید قرعه را انجام دهد، مقرراتی وضع شده است:

ماده 462 قانون آئین دادرسی مدنی:


در صورتی که طرفین نسبت به دادگاه معینی برای انتخاب داور تراضی نکرده باشند، دادگاه صلاحیتدار برای تعیین داور، دادگاهی خواهد بود که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد.

نکته قابل تامل آنکه در ماده 463 از قانون اخیر الذکر عنوان شده است، اگر طرفین بر داوری شخص خاصی تراضی کرده باشند، یعنی اسم شخص خاصی را در قرارداد عنوان نموده باشند که در صورت وقوع اختلاف آن شخص داور طرفین باشد و پس از وقوع اختلاف آن شخص ( داور ) نخواهد یا نتواند داوری نماید و از داوری کردن به هر دلیلی امتناع ورزد و طرفین بر داوری شخص دیگری تراضی نکنند، موضوع داوری منتفی خواهد شد و دادگاه به موضوع رسیدگی خواهد نمود.

ماده 463 قانون آئین دادرسی مدنی:

هرگاه طرفین ملتزم شده باشند که در صورت بروز اختلاف بین آنها شخص معینی داوری نماید و آن شخص نخواهد یا نتواند به عنوان داور رسیدگی کند و به داور یا داوران دیگری نیز تراضی ننمایند، رسیدگی به اختلاف در صلاحیت دادگاه خواهد بود.

توجه داشته باشید که در این ماده عدم موافقت یا عدم توانایی داور در داوری است که موجب منتفی شدن موضوع داوری می شود و اگر هر یک از اشخاص قرارداد ( طرفین ) نخواهند موضوع به داوری ارجاع شود، تاثیری در اصل داوری ندارد و به هر حال در صورتی که داور حاضر به داوری باشد، موضوع در صلاحیت رسیدگی مشارالیه است. به بیان دیگر اگر طرفین بر داوری شخص خاصی تراضی کرده باشند، اگر هر یک از ایشان بعدا پشیمان شوند و یا از انتخاب شخص خاص به عنوان داور احساس خطری نمایند، این عدم رضایت تاثیری در شرط داوری ندارد و به هر حال دادگاه به موضوع رسیدگی نمی کند و موضوع را به داوری ارجاع می نماید. بنابراین ماده قانونی فوق فقط در حال تبیین موردی است که داور نخواهد یا نتواند داوری نماید.

در این حالت نیز دو وضعیت مختلف پیش بینی شده است، 1- بر داوری شخص یا اشخاص دیگری تراضی نمایند که در این صورت آن شخص یا اشخاص داوری را به عهده خواهند گرفت و رایی که صادر می کنند لازم الاجراست. 2- بر داوری شخص دیگری رضایت نمی دهند و یا بر داوری شخص دیگر نمی توانند توافق کنند، که در این صورت دادگاه بدون توجه به شرط داوری وارد در موضوع شده و به دعوی و اختلاف رسیدگی می نماید.

موارد ابطال داوری:

در صورتی که داور یا داوران وارد در رسیدگی شده رای صادر نمایند، رای داور چه درست و چه اشتباه باید اجرا شود و هیچ کدام از طرفین نمی توانند به این بهانه که رای صادره مورد پذیرش او نیست، از اجرای رای امتناع نماید. البته قانون چند مورد را پیش بینی نموده است که بر اساس آن می توان رای داوری که صادر شده است را باطل کرد و در این صورت پس از ابطال رای داوری، دادگاه به موضوع رسیدگی خواهد نمود.

ماده 489 قانون آئین دادرسی مدنی، موارد ابطال رای داوری را چنین مقرر داشته است:

رای داوری در موارد زیر باطل است و قابلیت اجرایی ندارد:
۱رای صادره مخالف با قوانین موجد حق باشد.
۲داور نسبت به مطلبی که موضوع داوری نبوده رای صادر کرده است.
۳داور خارج ازحدود اختیار خود رای صادر نموده باشد. دراین صورت فقط آن قسمت از رای که خارج از اختیارات داور است ابطال می‌گردد.
۴رای داور پس از انقضای مدت داوری صادر و تسلیم شده باشد.
۵رای داور با آنچه در دفتر املاک یا بین اصحاب دعوا در دفتر اسناد رسمی ثبت شده و دارای اعتبار قانونی است مخالف باشد.
۶رای به وسیله داورانی صادر شده که مجاز به صدور رای نبوده‌اند.
۷قرارداد رجوع به داوری بی اعتبار بوده باشد.

اینکه چه زمانی می توان به موارد فوق استناد نمود و تقاضای ابطال رای داوری را ارائه کرد، حسب مورد متفاوت است، مثلا در موضوع بند 1 یعنی مخالفت رای داور با قوانین موجد حق می توان موارد بسیاری را ذکر نمود و مصادیق مشخصی ندارد، بنابراین باید بر اساس رای صادره اظهار نظر نماییم. مثلا عدم رعایت حقوق اصلی برای طرفین دعوی، مثل حق ابلاغ و حضور در جلسه رسیدگی یا ارائه مستندات و رسیدگی به ادله و مدارک طرفین، عدم توجه به دفاعیات طرفین، صدور رای بر خلاف مفاد اسناد رسمی، صدور رای بر خلاف نظم حقوقی، صدور رای بر خلاف اخلاق حسنه و ….. همگی می تواند از موارد مخالفت رای با قوانین موجد حق باشد که البته حصری نبوده و موارد بسیار دیگری را می توان به آنچه ذکر شد اضافه کرد.

سایر موارد 2 تا 7 ماده فوق الذکر نیز می تواند موجب ابطال رای داوری گردد، به هر حال طرح دعوی و رسیدگی باید طبق شرایط قانونی باشد و تحت نظر وکیل پایه یک دادگستری صورت گیرد تا با استفاده از مهارتها و علم وکیل بتوان بهترین نتیجه ممکن را با استفاده از مدارک موجود اخذ نمود.

مهلت طرح دعوی ابطال رای داوری بیست روز پس از ابلاغ رای داور است و در صورتی که دعوی ابطال پس از مهلت بیست روز مطرح گردد، دادخواست قابل رسیدگی نمی باشد.

ماده 490 قانون اخیر الذکر در این مورد مقرر می دارد:

در مورد ماده فوق هریک از طرفین می‌تواند ظرف بیست روز بعد از ابلاغ رای داور از دادگاهی که دعوا را ارجاع به داوری کرده یا دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد، حکم به بطلان رای داور را بخواهد در این صورت دادگاه مکلف است به درخواست رسیدگی کرده، هرگاه رای از موارد مذکور در ماده فوق باشد حکم به بطلان آن دهد و تا رسیدگی به اصل دعوا و قطعی شدن حکم به بطلان، رای داور متوقف می ماند.

ماده 490 قانون آئین دادرسی مدنی:

در صورتی که درخواست ابطال رای داور خارج از موعد مقرر باشد دادگاه قرار رد درخواست را صادر می نماید. این قرار قطعی است.

داوود اسیوند، وکیل پایه یک دادگستری، متخصص در پرونده های حقوقی، طلاق، خانواده، مهریه، دیه، ارث و چک، آماده خدمات رسانی به شما عزیزان میباشد.

در صورت نیاز به مشاوره می توانید از طریق راههای ذیل با وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

   تلفن                        موبایل 

02144270612         09129215258

5/5 (3 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.